,,We moeten een ondernemender bedrijf worden, middelmaat is niet genoeg”, stelde Anbeek. ,,Vastgoed is de afgelopen decennia een luie sector geworden. We incasseerden de geïndexeerde huurverhogingen, maar er werd weinig geïnvesteerd. Door de opkomst van internet moeten we nu echter zorgen dat we aantrekkelijker worden om mensen nog naar het winkelcentrum te lokken.”

In dat verband richt Wereldhave zich nu in de kernmarkten Nederland, België en Finland op de zogeheten ‘convenience centres’. Dat zijn volgens Anbeek winkelcentra van zo’n 20.000 vierkante meter, met bekende ketens als C&A en H&M en ‘lokale helden’ zoals Hema in Nederland. ,,Mensen moeten in die centra terecht kunnen voor zeker 90 procent van hun boodschappen”, verduidelijkte Anbeek. De centra liggen in regio’s met zeker 100.000 inwoners in de directe omgeving en moeten beschikken over goede parkeerfaciliteiten.

Terugtrekken

Wereldhave maakte maandag bekend zich terug te trekken uit Groot-Brittannië. Bijna alle activiteiten zijn eind vorige week voor 243 miljoen pond (287 miljoen euro) van de hand gedaan. Van dat bedrag is 70 procent al binnen, stelde Anbeek. Wereldhave bezit nog één ontwikkelingsproject ter waarde van 23 miljoen pond in Groot-Brittannië, dat zo snel mogelijk na de dit kwartaal verwachte oplevering ook zal worden verkocht.

Wereldhave heeft het afgelopen jaar voor 1,2 miljard euro bezittingen verkocht in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Daarvan wordt 500 miljoen euro gebruikt om de schuldenlast terug te dringen. Verder is 300 miljoen euro bestemd voor de ontwikkeling van projecten in de pijplijn en kan 400 miljoen euro worden geïnvesteerd.

Bestuursraad

De vastgoedonderneming gaf ook aan het bestuur te stroomlijnen. De bestuursraad zal voortaan bestaan uit topman Anbeek en een nog te benoemen financieel directeur. De kandidaat daarvoor is gevonden, maar moet nog worden goedgekeurd door de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Anbeek verwacht de naam begin maart bekend te kunnen maken bij de publicatie van de agenda voor de aandeelhoudersvergadering.

Wereldhave maakte maandag ook de doelstellingen voor de komende jaren bekend. De onderneming wil onder meer zorgen voor een bezettingsgraad van minstens 98 procent en een verlaging van overheadkosten tot maximaal 14 miljoen euro. De pijplijn voor nieuwe projecten bestaat tot medio 2015 voor 330 miljoen euro uit retailprojecten en 110 miljoen euro uit kantoren. De onderneming voorziet 400 miljoen euro aan aankopen en voor 150 miljoen euro aan verkopen.

Lastigste markt

De Nederlandse markt blijft voorlopig de lastigste van de markten waar Wereldhave actief is. ,,De economische tegenwind is hier sterker dan in Finland en België'', stelde Anbeek. ,,De uitgaven van consumenten lopen hier door alle onzekerheid rond de pensioenen en de huizenmarkt sterker terug dan in die andere landen'', concludeerde hij.

Wereldhave verwacht de huuropbrengsten in Nederland slechts met de hoogte van de huurindexering te kunnen laten toenemen. ,,Dat is niet erg ambitieus, maar wel realistisch'', aldus de bestuursvoorzitter.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl